تحلیل فاندامنتال و تکنیکال

معرفی و پیگیری اخبار پروژه های دیفای شامل مرکز بازی ، مرکز اشتغال ، ربات معامله گر ، صرافی ، کیف پول ، شبکه اجتماعی ، کلود سنتر و کامیونیتی میکر

 اکو اسمارت

دلایل محبوبیت ارز های دیجیتال در سال 2020

سال 2020 را می توان سالی پربار و حماسه ای در حوزه رمز ارزها و فناوری بلاک چین دانست. اما در این میان برخی از عوامل سهم بیشتری در مورد مقبولیت عمومی این رمز ارزها داشتند. یقینا سالها بعد با نگاه به گذشته سال 2020 را سالی جذاب و بی نظیر برای ارزهای دیجیتال خواهیم یافت. با آغاز پنجشنبه سیاه در ماه مارس در مدت کوتاهی و در عرض تنها چند ساعت میلیاردها دلار در بازار از بین رفت.  با وجود تمام رویدادها و بحرانی که شاید سال 2020 را در تاریخ ها ماندگار کند، با فرا رسیدن ماه دسامبر، بیت کوین توانست با رکوردشکنی های پیاپی دوباره هیجان را در میان معامله گران بازار ارزهای دیجیتال بالا ببرد. بیت کوین در مدتی کم به بالاترین قیمت خود در طول سالهای پیدایش خود دست یافت، در این ماه بیت کوین با گذر از سد مقاومتی 20,000 دلاری، تا قیمت  24,000 دلار نیز صعود کرد. این در تاریخ پیدایش بیت کوین نخستین بار بود که با وجود رکورد گسترده جهانی، این ارز در پایان یک سال اینگونه یکه تازی می کرد. مطابق با داده های گلاسنود (Glassnode)، آدرس های فعال طی سال 2020 توانست به سطح رویکردها در سال 2017 نزدیک شود. بنابراین با این تفاسیر به همان میزان که نباید نقش سرمایه گذاران نهادی و شرکتی را در بهبود بدون وقفه و تسریع وضعیت بیت کوین نادیده گرفت، نباید از افزایش میزان مقبولیت عمومی رمز ارزها نیز غافل شد. 

عوامل موثر در افزایش اقبال عمومی رمز ازرها

در ادامه با وب سایت اکو اسمارت ایران همراه باشید تا به اتفاق به لیست منتخبین کوین تلگراف با عنوان تاثیر گذارترین ها در پذیرش عمومی رمز ارزها در سال 2020 بپردازیم. 

پی پال

همزمان با روزهای پایانی اکتبر بود که غول صنعت پرداخت ها، خبر از تصمیم خود مبنی بر ادغام رمز ارزها در پلتفرم تحت فعالیت خود داد، این اقدام پی پال با استقبال بازارهای فعال در این حوزه مواجه شد. انتشار اعلامیه ای با مضمون خبر تایید این تصمیم از سوی PayPal، همراه با یک سورپرایز شگفت انگیز بود. در این خبر PayPal ضمن تایید خبر ادغام، اعلام کرد که کاربران این شرکت از ماه ژانویه این امکان را خواهند داشت که در هر کدام از 26 میلیون مرکز پشتیبانی کننده PayPal، با خرج کردن رمز ارز اقدام به خرید کنند.
انتشار این خبر تنها به نفع بیت کوین نبود، بلکه آنگونه که از شواهد پیداست در این میان سهام شرکت PayPAL نیز با یک چرخه مثبت همراه شد. تنها در طول یک ماه بعد از اعلام این خبر سهام شرکت پی پال رشدی 17 درصدی را تجربه کرد. پی پال سعی دارد علاوه بر ارائه خدمات خود به کاربران آمریکایی، از سال بعد زمینه اجرای پلتفرمی را برای معاملات و تبادل رمز ارزها برای حدود 300 میلیون کاربر خود در خارج از آمریکا و در سطح جهانی فراهم نماید.

نقش پی پال در حمایت از پذیرش عمومی رمز ارزها

دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده

آنگونه که تجربه نشان داده همواره ارتباط بین رمز ارزها با قانون گذاران آمریکایی چالش برانگیز و همراه با تنش بوده است. با این حال با انتشار خبر مبنی بر صدور اجازه به بانکها برای ذخیره و آغاز ارائه خدمات تصدی رمز ارزها، توسط دفتر نظارت بر ارز (Office of the Comptroller)، به یکباره تغییری اساسی در اوضاع بوجود آمد.
این مجوز کلیه بانک های ملی و انجمن های پس انداز فدرال را شامل می شود و مطابق آن بسیاری از موانع قانونی موجود در سر راه تصویب رمز ارزها کنار زده می شوند. این اقدام علاوه بر اینکه می تواند به عنوان یک پیشرفت حیاتی برای هولدرهای خرده‌پای فعال در حوزه رمز ارز به حساب بیاید، بلکه به عنوان یک عامل مهم در مورد پذیرش قرار گرفتن این ارزها از سوی عموم بویژه در حوزه موسساتی مطرح است. از سوی دیگر منع قانونی بانکها برای ارائه خدمات در حوزه ارزهای دیجیتال نیز مرتفع گشته است. تمامی موارد مذکور با فرض اینکه بانکها پس از این اقدام آمادگی لازم برای ارائه خدمات شناخت مشتری را داشته باشند، مطرح می شود.
از دیدگاه علمی، این پروسه که بانکها بتوانند اقدام به بنیان گذاری و پیاده سازی زیر ساخت ها و سیاست های امنیتی مورد نیاز در راستای مدیریت دارایی های دیجیتال بکنند، زمان بر خواهد بود. حال با تمام این تفاسیر، همین اقدامات OCC (دفتر نظارت بر ارز) را می توان به عنوان یک عامل شتابزا و سکوی پرتاب برای مقبولیت عمومی رمز ارزها حداقل در آمریکا بر شمرد.

 

شاخص داو جونز و S&P500

شاید به عنوان یکی از نتایج اقدام OCC و بی شک در پی صعودی شدی بازار رمز ارزها بویژه بیت کوین، رسما در دسامبر 2020 اعلام شد که وال استریت قصد دارد به عرصه استفاده از حوزه دارایی های دیجیتال ورود کند. این اقدام توسط شاخص های داو جونز و S&P تایید و فعالیت شاخص رمز ارز این بخش از سال 2021 شروع به کار کرد. انتشار این اخبار با همکاری Lukka که در زمینه ارائه داده های بلاک چین در آمریکا فعالیت می کند، انجام گرفته است.
در حال حاضر اینکه کدام یک از ارزها به عنوان بخشی از شاخص ها مورد استفاده قرار گیرند، مشخص نیست. اما با وجود اینکه در حدود 550 رمز ارز در حال بررسی هستند، به احتمال زیاد این سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری عادلانه خواهد بود که بیشتر توکن های برتر را در بر خواهد گرفت. این حرکت به عنوان یک محرک در تسریع روند پذیرش عمومی رمز ارزها بویژه در بُعد موسساتی آن تاثیر گذار خواهد بود، زیرا با وجود زیرساخت های بنیادی در بازار، سرمایه گذاران وال استریت امکان دستیابی به ارزهای دیجیتال را خواهند داشت.

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)

به نظر، مدیر عامل Galaxy Digital را بتوان به عنوان یکی از اشخاصی که نقش پر رنگی در پذیرش عمومی رمز ارزها بخصوص بیت کوین در سال 2020 داشت، معرفی کرد. بعد از آنکه شرکت تحت مدیریت او با افزایش درآمد 75 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد، مایک نووگراتز نظر خود را مطابق با اسناد ثبت شده چنین اعلام می کند که بیت کوین ارزش رکورد پیشین خود در سال 2917 را پشت سر گذاشته و به مرزی بالغ بر 65,000 دلار خواهد رسید.
بعد از گذشت حدود سه روز از انتشار این بیانیه، وی در یک پیشنهاد همه افراد را تشویق به سرمایه گذاری 3 درصد از دارایی شان در خرید بیت کوین کرد و تاکید کرد که بهتر است تا سال 2025 بیت کوین های خریداری شده خود را نگهدارند. سطح پیشنهادی وی برای خرید بیت کوین در اوایل ماه دسامبر برای سرمایه گذاران به 5 درصد از میزان دارایی شان افزایش یافت. 
او خود در همین راستا و برای اثبات اینکه حرف و عملش یکی است، طی مصاحبه ای که با شبکه CNN داشت، گفت که در حدود 50 درصد از دارایی خود را صرف سرمایه گذاری در بیت کوین کرده است. حدودا یک هفته بعد بود که بیت کوین وارد رکورد تاریخی خود شد.

مالک گلکسی دیجیتال

دیو پورتنوی (Dave Portnoy)

دیو پورتنوی به عنوان موسس Barstool Sports، یکی از افرادی است که بخش زیادی از سال 2020 را در ارتباط مقطعی با ارزهای دیجیتال سپری کرده است. وی که با نام Davey Day Trader نیز شناخته می شود، در ماه اوت 2020، برادران وینکلواس را برای یادگیری نحوه کار با بیت کوین به منزل خود دعوت نمود. در ادامه او با آغاز موضوع شیلینگ آلت کوین ها، باعث شد تا برخی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال، توئیتر او را به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در حوره رمز ارزها به سخره بگیرند. وی یک روز بعد مدعی شد که وارد مسیر میلیونر شدن در حوزه رمز ارزها شده است.
این سرمایه گذار دمدمی مزاج برای مدتی به کل دور دارایی های دیجیتال را خط کشید اما فقط پس از دو هفته، با این اظهار نظر که "قلب من با رمز ارز می تپد"، مجددا به فعالیت در حوزه بیت کوین برگشت.
حال این اتفاقات و رفتارهای جدی یا شوخی Portnoy، باعث شد تا افراد زیادی به سمت بازار ارزهای دیجیتال کشیده شوند و همین اثرگذاری عملکردهای وی روی افزایش پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال، دلیلی کافی است برای اینکه نام او نیز به عنوان فرد تاثیرگذار در این مقاله آورده شود.

افراد تاثیر گذار در پذیرش ارزهای دیجتال

دادگاه عالی هند

بانک رزرو هند در سال 2018، مانع فعالیت شرکت های فعال در حوره رمز ارزها در این کشور که عنوان دومین کشور پر جمعیت دنیا را دارد، گردید. در پی این اقدام و متوقف شدن تعاملات میان بانکهای محلی و شرکت های رمز ارز، شهروندان این کشور دیگر نمی توانستند معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال را در صرافی ها انجام دهند. همین امر باعث شد آنها به سمت شبکه های همتا به همتا کشانده شوند و در این میان افراد فعال در حوره ارزهای فیات نیز چاره ای جز روی آوردن به سمت بازار سیاه نداشتند.
دادگاه عالی هند در ماه مارس 2020، با صدور حکمی این اقدامات را برخلاف قانون اساسی خوانده و اقدام به لغو این تصمیمات نمود. در پی این جنبش موثر، دسترسی 1.3 میلیارد نفر به ارزهای دیجیتال مجددا امکان پذیر شد که این خود قطعا تاثیر بسزایی در میزان پذیرش عمومی رمز ارزها داشت.
با وجود اینکه هنوز هم کش و قوص های فراوانی در این مورد وجود دارد و امکان تحول تازه ای نیز دور از ذهن نیست، مقررات وضع شده توسط دادگاه عالی هند یا همان SCI، به شکلی غیر قابل انکار توانست در عرصه رمز ارزها در هند موثر واقع شود. در ماه ژوئن با شروع به کار تعداد زیادی صرافی در کشور هند، دوباره ارائه خدمات ارزهای دیجیتال در این کشور از سر گرفته شد.

رای دادگاه عالی هند درباره ارزهای دیجیتال

JPMorgan (جی پی مورگان)

در فوریه سال 2020 بود که JPMorgan، غول بانکداری جهان اعلام کرد درصدد است تا به منظور ارتقای شبکه خود، مطابق با برنامه ریزی ها اقدام به راه اندازی رمز ارز خود نماید. با انتشار کوین JPM در ماه اکتبر سال 2020 این موضوع به واقعیت تبدیل شد. JPM Coin در اصل استیبل کوینی مبتنی بر دلار است. با این حال، چون جی پی مورگان به عنوان یک بانک جهانی منابع بین المللی عمده ای در اختیار دارد که به احتمال زیاد با در اختیار داشتن این کوین بتواند میلیون ها دلار صرفه جویی در زمینه منابع مالی جهانی داشته باشد.
اینکه این امر بتواند یک تاثیر گذاری گسترده در رابطه با رونق بازار رمز ارزها داشته باشد، چندان قابل طرح نیست؛ زیرا JPM COIN تنها قابلیت استفاده درون شبکه ای دارد و تنها در داخل شبکه جی پی مورگان قابل استفاده است. اما با این وجود، آنگونه که در گزارش ها آمده، ارزش معاملات این بانک روزانه در حدود 6 تریلیون دلار تخمین زده شده که این معاملات در گستره 100 کشور مورد پردازش قرار می گیرد.  بر همین اساس ممکن است در آینده ای نه چندان دور این بانک به لحاظ حجم معاملات انجام شده در آن به عنوان یکی از پذیرفته شده ترین حوزه ارزهای دیجیتال شناخته شود. در اواسط ماه دسامبر، قراردادی مبنی بر استفاده از کوین JPM در معاملات سهام توسط Goldman Sachs امضا گردید که به عنوان گامی مثبت در جهت پذیرش عمومی رمز ارزها انگاشته می شود.

راه اندازی توکن اختصاصی جی پی مورگان

اسپنسر دینویدی (Spencer Dinwiddie)

بر اساس گزارش ها در سپتامبر سال 2019، اسپنسر دینویدی بازیکن NBA، برای نخستین بار درصدد برآمد تا برای تمدید قرارداد خود که ارزش آن معادل 34 میلیون دلار بود، آن را تبدیل به ارزهای دیجیتال یا اصطلاحا توکنیزه کند. او بنا به برنامه ریزی خود قصد داشت توکن های دیجیتال مربوط به این قرارداد را بفروشد و این بستری برای سرمایه گذاران فراهم می کرد تا بتوانند بواسطه آن به اصل پول و سود آن دسترسی داشته باشند.
لازم به یادآوری است که در این میان Dinwiddie، مسیر همواری برای فروش یک قرارداد توکنیزه شده پیش روی خود نداشت. زمانی که NBA مخالفت خود را با این ایده مطرح کرد، دینویدی اقدام به راه اندازی کمپینی تحت عنوان Gofundme در ماه مه کرد و در آن کمپین کوشید تا به ارزش 25 میلیون دلار بیت کوین جمع آوری کند. این اقدامات بستری را برای طرفداران مشارکت کننده او فراهم آورد تا در تعیین سرنوشت اقدامات بعدی تیم او دخیل باشند. با این وجود، وی بعد از اینکه تنها 1160 دلار از ارزش مورد نظر را جمع آوری کرد، کمپین مذکور را تعطیل و مبلغ جمع آوری شده را به خیریه اهدا کرد. بعد از مدتی دینویدی، اقدام به فروش 10 درصد از سهام قرارداد NBA خود را به هشت سرمایه گذار نمود.
با این همه حمایت دینویدی از ارزهای دیجیتال توانست در راستای پذیرش عمومی رمز ارزها موثر واقع شود و پذیرش عمومی از سوی مردم را به حوزه رمز ارزها موجب شود. این بازیکن NBA از سوی Bleacher Report، عنوان دانشمند بیت کوین در حوزه NBA را دریافت کرد.

صرافی یونی سواپ

امور مالی غیرمتمرکز یا اصطلاحا دیفای، سالی پربار و درخشان را در تاریخچه خود به ثبت رساند، اما در این میان انتشار Uniswap V2 در مه 2020، به عنوان یک نقطه عطف بزرگ در پذیرش عمومی این صرافی ارز دیجیتال ظاهر شد. حجم معاملات این صرافی در ماه اوت با پیشی گرفتن از Coinbase ProT ، توانست در دسامبر به 50 میلیون دلار یعنی بالاترین سطح مبلغ کل دوران خود برسد.
مضاف بر این، همزمان با راه اندازی پروژه SushiSwap، صرافی Uniswap تحت الشعاع موفقیت پروژه جدید خود قرار گرفت. این صرافی که فعالیت خود را با عنوان کد نوین شبیه سازی شده ای از یونی سواپ آغاز کرده بود توسط توکن خود SushiSwap پشتیبانی می شد. از این اتفاق با عنوان حمله خون آشام یاد کردند که موجب تهدید موقعیت صرافی یونی سواپ و همچنین خارج شدن مقداری از نقدینگی از آن شد. علاوه بر موارد مذکور، راه اندازی این صرافی موجب شد تا موج جدیدی از صرافی های مشابه ایجاد شوند که به دنباله روی از روش کار این صرافی، اقدام به تنظیمات صرافی خود مبتنی بر زیرساخت های نوین پیاده سازی شده توسط Smart Chain  که متعلق به صرافی بایننس می باشد، کنند.  
با تمام این تفاسیر صرافی Uniswap در ماه سپتامبر توکن اختصاصی خود را راه اندازی کرد و در پی آن توانست تا حدودی موقعیت خود را تثبیت نماید و در همین راستا اقدام به توزیع توکن UNI در میان کسانی کرد که نقدینگی خود را به این پلتفرم اختصاص می دادند. با این اقدام صرافی یونی سواپ توانست در نبردی که بر سر نقدینگی در گرفته بود به پیروزی برسد و در حال حاضر از عملکرد بهتری نسبت به رقبایش برخوردار باشد.

صرافی یونی سواپ

پروژه GoodDollar

پروژه GoodDollar در سپتامبر 2020 و توسط eToro راه اندازی گردید. این پروژه در واقع پروژه ای تاثیرگذار بر مبنای اجتماعی بود که هدف از انتشار آن ارائه درآمد پایه در مقیاسی جهانی تعیین شده بود. تولید توکن های این پروژه با عنوان G$ مبتنی بر یلدهایی بود که سرمایه گذاری آنها توسط سبد رزرو ارزهای دیجیتال در پروتکل های دیفای انجام شده بود که بعدا این توکن ها توسط این پروژه تحت عنوان درآمد روزانه پایه توزیع شدند.
همزمان با راه اندازی این پلتفرم در سپتامبر 2020، این کمپانی مدعی مشارکت بالغ بر 40000 نفر از 180 کشور مختلف در این پروتکل شده و در بیانیه ای اعلام کرد که توانسته بالغ بر 14 میلیون توکن G$ خود را عرضه کند. هر چند که امکان تبدیل این توکن ها به ارزهای فیات وجود ندارد، اما کاربران می توانند از این توکن ها برای خرید خدمات آنلاین خود با استفاده از بازار GoodDollar فیسبوک که در حال حاضر بیش از 16000 نفر عضو دارد، استفاده نمایند.
در حال حاضر ایده درآمد پایه در مقیاس جهانی طرفداران خود را دارد که از آن جمله می توان به نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، Andrew Yung اشاره کرد. علاوه بر این، این ایده با وجود عواقب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا که همچنان دامن گیر بسیاری از افراد و دولت ها در جوامع مختلف است، حمایت های بیشتری می طلبد. با این حال پروژه GoodDollar را می توان آزمونی جالب برای ایجاد یک منبع پایدار در راستای جمع آوری بودجه برای UBI به شمار آورد.

پروژه GoodDollar

ویروس کرونا

این واقعیت که گسترده ترین هجوم به سمت بازار گاوی خرید و فروش بیت کوین، در دوران همه گیری ویروس کرونا و به بیانی به لطف این بحران صورت گرفت، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. جهان در زمانی بیشترین توجه خود را به صنعت ارزهای دیجیتال بویژه بیت کوین معطوف کرد که در حال مبارزه تمام عیار با شیوع ویروس کرونا در تمام کشورهای جهان بود. تغییر رویکردها نسبت به ارزهای دیجیتال و روی آور شدن بسیاری از مردم عادی و نهادهای مالی به دنیای رمز ارزها، بالطبع یکی از تاثیرات اقتصادی انکار ناپذیر ویروس کروناست.
اذعان به تاثیر گذاری بیماری های واگیردار در پذیرش و اقبال عمومی فناوری های دیجیتال پیش از این نیز ثابت شده بود. دستورات قرنطیه ای دولت ها و متعاقبا ماندن در خانه و تغییر در شیو های ردیابی یکی از عوامل شتابزا و تسریع بخش در پذیرش عمومی نوآوری های دیجیتال از سوی مردم بوده است. این موضوع را می توان مصداق کاملی از این جمله که از ناملایمات، فرصت ها حاصل می شوند، دانست.
ظهور سیستم مالی تحت عنوان دیفای و ازدحام مردم برای ورود به بازار گاوی رمز ارزها در نیمه دوم سال 2020 و بویژه روزهای پایانی این سال، حکایت از پتانسل و نقشی داشت که ارزهای دیجیتال می توانستند در توزیع مجدد ثروت و خلق روش های نوین تولید ارزش داشته باشند و این فرصت به خوبی باعث ظهور و آشکار شدن این پتانسیل شد. 
اگر بخواهیم یک نقطه مثبت در میان بحران جهانی که ویروس کرونا باعث آن بود از سال 2020 به خاطر بسپاریم همین نوید بخش بودن آن برای دنیای رمز ارزهاست و نقشی که رویدادهای این سال توانست در موفقیت میزان پذیرش عمومی این رمز ارزها داشته باشد. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی اکو اسمارت : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی